CĂSCATUL…SI SUBCONSTIENTUL GENIAL

Imagine
Căscaţi!!  Râdeţi dacă vreţi (deşi aţi face mai bine creierului  dacă  aţi zâmbi), dar după părerea mea profesională, căscatul este unul dintre cele  mai straşnic păstrate secrete în neuroştiinţă. Chiar  şi colegii mei, care fac  la alte universităţi cercetări asupra meditaţiei,  relaxării şi reducerii  stresului, au trecut cu vederea această puternică unealtă  de intensificare  neuronală. Căscatul a fost folosit de multe decenii în  terapia vocii, ca un  mijloc eficient de reducere a hipertensiunii din gât şi a  anxietăţii.
Câteva studii recente bazate pe  scanarea creierului au arătat cum căscatul induce o  activitate neuronală unică  în zonele creierului care sunt direct legate de generarea  conştiinţei sociale  şi crearea sentimentelor de empatie.
Una dintre aceste zone  este precuneusul, o  mică structură ascunsă în cutele lobului parietal.
Conform cercetătorilor de la  Institutul de Neurologie din Londra, precuneusul pare să  joace un rol central  în conştiinţă, autoreflecţie şi refacerea memoriei.  Precuneusul este stimulat  de respiraţia yoga, fapt care ajută la explicarea  motivului pentru care  diferite forme de meditaţie contribuie la un sentiment  sporit de conştiinţă de sine. Este de asemenea una dintre zonele cele mai atinse de  afecţiunile  bătrâneţii şi problemele de deficit de atenţie, deci  este posibil ca dacă vom  căsca deliberat să întărim această parte importantă a  creierului.
Din aceste motive credem că  simplul căscat trebuie integrat în exerciţii şi programe  de reducere a  stresului, antrenamente de intensificare a memoriei,  psihoterapie
şi practici  spirituale contemplative. Şi deoarece precuneusul a fost  asociat recent cu  sistemul neuron-oglindă din creier (care ne permite să  rezonăm la sentimentele  şi comportamentele altora), căscatul ar putea chiar să  ajute la intensificarea  conştiinţei sociale, compasiunii şi comunicării  eficiente cu alţii.
Căscatul este atât de eficient  şi  de important pentru funcţionarea creierului, încât vă  voi cere să citiţi cele  treizeci şi patru de studii legate de căscat pe care le-am  citat la note  (puteţi citi rezumatul şi câteva articole accesând  pubmed.gov). De ce sunt atât de insistent? Pentru că dacă v-aş cere să puneţi jos  această carte chiar acum  şi să căscaţi de zece ori ca să experimentaţi această  tehnică fabuloasă,  probabil că n-o veţi face. Chiar şi la seminare, după  prezentarea cantităţii  copleşitoare de dovezi, când ceream oamenilor şă caşte,  jumătate din audienţă ezita.
Trebuia să îi conving pentru a-i face să simtă efectele  relaxante imediate. Există o  prejudecată de neînţeles în societatea noastră, care sugerează că este nepoliticos să caşti şi cei mai mulţi dintre noi am fost  învăţaţi aceasta când  eram mici.
Ca tânăr student la Medicină,  am  fost prins odată căscând şi am fost muştruluit de profesor. A spus că nu se cade să apar obosit în faţa pacienţilor, chiar dacă stăteam pe hol, nu în salon. Într-adevăr, căscatul se intensifică atunci când sunteţi obosit şi ar putea fi modalitatea blândă prin care creierul vă spune că ar fi necesar un mic somn de regenerare. Pe de altă parte şi expunerea la lumină vă poate face să căscaţi, sugerând că aceasta
este o parte a procesului de trezire.
Căscatul nu numai că vă relaxează – vă aduce cu rapiditate într-o stare de conştiinţă cognitivă. Studenţii cască la curs, nu pentru că profesorul este plictisitor (deşi şi acest lucru vă poate face să căscaţi, încercând să rămâneţi concentrat la discursul monoton), ci pentru că scapă creierul de somnolenţă, ajutându-vă să staţi concentrat asupra unor concepte şi idei importante. El reglează conştiinţa şi sentimentul de sine şi ne ajută să devenim mai introspectivi şi mai conştienţi de sine. Desigur, dacă se întâmplă să vă treziţi în faţa unui profesor monoton, plictisitor, căscatul vă va ajuta să vă menţineţi treaz.
Căscatul vă va relaxa şi vă va aduce într-o stare de veghe alertă mai repede decât orice altă tehnică de meditaţie cunosc şi, deoarece este neurologic contagios, este foarte uşor de învăţat în grup. Una dintre fostele mele
studente folosea căscatul pentru a readuce la atenţie consiliul directorilor în mai puţin de şaizeci de secunde. De ce?
Pentru că ajută oamenii să îşi sincronizeze comportamentul cu alţii.
Căscatul, ca mecanism de alertare, apare în primele douăzeci de săptămâni de la naştere. El ajută la reglarea ritmurilor circadiene ale nou-născuţilor şi, deci, căscatul ar trebui să ajute petrecăreţul de până în zori şă îşi reseteze ceasul intern al creierului.
Căscatul ar putea de asemenea să uşureze disconfortul provocat de altitudinile mari.
Deci ce anume se află înapoia mecanismului care face din căscat o unealtă atât de esenţială? Pe lângă activarea precuneusului, reglează temperatura şi metabolismul creierului. […]
Numeroase neurochimicale sunt implicate în experienţa căscatului, inclusiv dopamina, care activează producerea de oxitocină în hipotalamus şi hipocamp, zone esenţiale pentru
activarea memoriei, controlul voluntar şi reglarea temperaturii. Aceşti neurotransmiţători reglează plăcerea, senzualitatea şi relaţiile dintre indivizi, deci dacă vreţi şă vă sporiţi intimitatea şi să staţi împreună cu partenerul dumneavoastră, atunci căscaţi împreună. Alte neurochimicale şi molecule implicate în căscat sunt acetilcolina, oxidul nitric, glutamatul, GABA, serotonina, ACTH, MSH, hormonii sexuali şi peptidele.
De fapt, este greu să găsim o altă activitate care să influenţeze atât de multe funcţii ale creierului.
Sfatul nostru este simplu:  căscaţi cât de mult puteţi într-o zi,  când vă confruntaţi cu o problemă dificilă la lucru, când vă pregătiţi să mergeţi la culcare şi ori de câte ori simţiţi mânie, anxietate sau stres. Căscaţi înainte să aveţi o discuţie importantă, căscaţi înainte să daţi un test şi căscaţi în timp ce meditaţi sau vă rugaţi
pentru că vă va intensifica experienţa spirituală.
Căscatul conştient are nevoie de puţină practică şi disciplină pentru a trece de inhibiţiile sociale inconştiente, dar oamenii vin adesea cu trei scuze ca să nu caşte: „Nu-mi vine”, „Nu sunt obosit” şi, preferatul meu, „Nu pot”. Sigur că puteţi. Tot ceea ce trebuie să faceţi ca să declanşaţi un căscat adânc este să îl mimaţi de şase sau şapte ori. Încercaţi asta acum şi veţi descoperi până la al cincilea căscat fals că se va produce unul real. Dar nu vă opriţi aici, pentru că până la al zecelea sau al doisprezecelea căscat veţi simţi puterea acestui mic truc seducător. Ochii poate vă vor lăcrima, s-ar putea să înceapă să vă curgă nasul, dar vă veţi simţi şi foarte prezent, incredibil de relaxat şi foarte alert. Nu e rău pentru ceva ce nu ia mai mult de un minut.

În concluzie:    12 motive esenţiale să căscaţi:

1.Stimulează starea de alertă şi concentrarea

2.Optimizează activitatea creierului şi metabolismul

3. Îmbunătăţeşte funcţia cognitivă

4. Îmbunătăţeşte memoria

5. Sporeşte conştiinţa şi introspecţia

6. Scade stresul

7. Relaxează fiecare parte a corpului

8. Îmbunătăţeşte controlul muscular voluntar

9. Intensifică abilităţile atletice

10. Reglează simţul timpului

11. Creşte empatia şi conştiinţa socială

12. Sporeşte plăcerea şi senzualitatea

Despre autori:
– Andrew Newberg este doctor în medicină, profesor asociat la Departamentul de Radiologie şi Psihiatrie al Spitalului Universităţii Pennsylvania şi profesor adjunct la Departamentul de Studii Religioase. Este fondatorul şi directorul Centrului pentru Spiritualitate şi Minte şi directorul Centrului pentru Studii Integrate de Spiritualitate şi Neuroştiinţă al Universităţii Pennsylvania. Este board-certified în medicină internă, medicină nucleară şi cardiologie nucleară. A publicat peste o suta de articole, eseuri, capitole de cărţi, lucrări.
O prezentare generală a lucrărilor sale poate fi văzută la http://www.andrewnewberg.com/.

– Mark Robert Waldman este cercetător asociat  al Centrului pentru Spiritualitate şi Minte, Universitatea Pennsylvania, autor a nouă cărţi şi antologii în domeniile psihologiei şi creativităţii şi a unor lucrări profesionale publicate în jurnale din întraga lume. Deţine specializări în dinamici de cuplu şi terapii bazate pe conştienţă.

3 gânduri despre „CĂSCATUL…SI SUBCONSTIENTUL GENIAL

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s